HR Analytics utmaningar för 2021
Den digitalisering som skedde på arbetsplatser över en natt bör ses som en möjlighet för att analysera HR-data; HR blev som en konsekvens mer datadriven och vi bör nu ta tillfället i akt att bidra med faktabaserat underlag till företaget. Med andra ord, nu är en utmärkt tidpunkt för att låta företagets HR-avdelning ta en mer strategisk roll – låt dem utföra konsekvensanalyser som kan användas i konkurrensfördel!
Den snabba omställningen blev en perfekt grund för HR analytics. Vi tycker det är dagas att ni tar tillfället i akt. Har ni råd att låta bli?
Vi gick från att fråga oss själva ”hur skapar vi egentligen en datadriven kultur inom HR” till att helt plötsligt befinna oss mitt i en digitalisering som ger oss stora möjligheter att börja efterfråga och samla in data. Det är dags att använda den data vi nu kan samla in om våra medarbetare och börja ge tillbaka till de personer som tillhandahåller dem – våra medarbetare. Genom att samla in data kan vi tillsammans utveckla både personliga färdigheter och nuvarande processer. För medarbetarnas välbefinnande, presentationer och karriärmöjligheter; tre delar som samtidigt ger organisationen ökade affärsresultat.
De två stora utmaningarna HR analytics står inför 2021
Hur använder vi datan vi samlar in?
Dagens stora möjligheter för att samla in data flyttar nu istället fokuset till hur vi analyserar den stora mängd information vi har. För att kunna vägleda och visa vad företaget behöver för att växa och utvecklas behövs både kunskap och information om hur man hanterar data.
Hur använder vi teknik för att skapa relationer?
Stora tekniska framsteg kan både göra världen till en mer gemensam plats, men också ha en motsatt effekt och isolera individer. Hur använder vi oss av den nya tekniken, som borde föra oss närmare, för att säkerställa att den inte isolerar oss? En av HRs största utmaningar för 2021 är att lära sig använda tillgängliga digitala tekniker både för att hjälpa sina anställda med sitt arbete och samtidigt hjälpa dem bygga personliga relationer. Tillhörighet skapas genom personliga kontakter och en känsla av mening och identitet – något som är svårt att få till i den digitaliserade världen.