Fem steg för att komma igång med People Analytics

Trots att People Analytics är det snabbaste växande området inom HR är frågor som ”Vad är People Analytics?” och ”Varför ska vi bry oss om People Analytics?” vanliga. I den här artikeln börjar vi med att försöka besvara dessa två frågor, för att sedan ta upp de fem stegen för att komma igång med People Analytics. Häng med!

Vad är People Analytics och varför ska vi bry oss om det?

People Analytics handlar om att ta hänsyn till dina medarbetare, kandidater och olika typer av kompetens ur ett dataperspektiv. People Analytics hjälper organisationer att gå längre än att fatta beslut kring att anställa, avskeda och rekrytera baserat endast på magkänsla.

Istället kan nu företagsledare och chefer fatta bevisbaserade beslut, centrerade kring analys av data, och fokusera på något mer hållbart, tillförlitligt och framtidsinriktat än vad de tidigare har använt för att fatta beslut kring medarbetare. För de traditionister, som är vana vid att ”bara veta” vilka beslut man ska ta, kan people analytics vara det verktyg man behöver för att bekräfta sin magkänsla innan man fattar ett beslut. Det potential people analytics erbjuder för att skapa verkligt värde och driva förbättringar i affärsresultat, anställdas erfarenhet och effekten av HR-funktionen i sig är enorm.

2019 var, med facit i hand, även det ett betydelsefullt år för people analytics och området fortsätter vara det snabbast växande inom HR nu när fler organisationer skapar, växer och utökar sina team för just people analytics. Enligt forskning från Corporate Research Forum från 2017 har 69% av organisationer med fler än 10 000 anställda ett People Analytics-team. LinkedIns Global Talent Trends-rapport visar att det har skett en ökning med 242% de senaste fem åren när det gäller LinkedIn profiler för HR-proffs med färdigheter i dataanalys.

Har ditt företag fortfarande inte börjat med people analytics? Oroa dig inte, det är inte för sent! Här är fem praktiska steg för att få bollen i rullning:

  1. Lär dig verksamheten. Fokusera på verksamheten. Svara på rätt frågor om verksamheten.

Den första regeln när det gäller analys är att ”du bör börja med affärsfrågan”. Framgångsrika analysgrupper hjälper till att lösa affärsproblem snarare än HR-utmaningar – detta innebär att förstå verksamheten och de utmaningar de står inför. Vilka utmaningar håller din VD och styrelse vakna på natten? Tänk försäljningsproduktivitet, produktkvalitet, kundbevarande och risk. Det är här företaget kan tjäna pengar och vad som avgör hur framgångsrika ni blir. Lär dig din verksamhet och när du är redo att påbörja din analys, fokusera ditt arbete på att identifiera strategiska frågor som du kan svara på med rätt analys.

Att förstå vilka affärsfrågor man ska fokusera på och säkerställa att man lägger fokuset på rätt område är ofta en utmaning i sig. Men det finns mycket information där ute som kan hjälpa dig, bland annat de artiklar du hittar här på vår hemsida. Nyfikenhet är bra när du försöker definiera dina hypoteser inför dina People Analytics-projekt!

  1. Utöka dina kunskaper! Läs, lär och nätverka.

People Analytics är ett ämne som utvecklas snabbt, därför är det viktigt att inte bara titta på ditt eget företag utan att även hålla ett vaksamt öga på vad som händer runt i världen. Oavsett om det är via böcker, bloggar, konferenser, podcasts eller onlinekurser så finns det en mängd med kunskap om just people analytics tillgängliga.Om du är motiverad och driven – sök efter så många källor och möjligheter som du kan! Om du ännu inte är lika galen i People Analytics som vi är, eller vill börja lite mer sparsamt, bestäm vilket ämne som är mest meningsfullt för just din organisation och fokusera på det. Det garanterar att du får åtminstone lite kunskap att gå vidare till nästa steg, men risken finns också att du (liksom vi!) blir så fascinerad av potentialen med people analytics att det blir ditt nya mål att veta så mycket som möjligt om ämnet.

  1. Få med resten av gänget

Det är viktigt att du får ombord både personalchefen och HR-avdelningen på din analysresa – få dem intresserade och involverade. De bör ha en god förståelse för de viktigaste affärsutmaningarna, ha inflytandet som krävs för att ge tillgång till rätt aktörer i verksamheten och, viktigast av allt, de viktiga insikterna som behövs för att genomföra analyser.

Utan engagemang från de verkställande i företaget kan tyvärr ditt analytiska äventyr fördömas till ett liv av otydlighet. Det är absolut nödvändigt att förstå vilka dina viktigaste intressenter är och förklara hur deras inflytande och engagemang påverkar framgången för ert people analytics-projekt.

  1. Fokusera på snabba vinster

Var inte för ambitiös i början. Börja litet och fokusera på några snabba vinster. Det betyder inte att ditt people analytics-projekt inte kommer ha en stor inverkan – det är absolut möjligt, särskilt om du lyckats identifiera ett affärsproblem där du kan göra en omedelbar skillnad samtidigt som du ger längre produktivitetsvinster och kostnads- och/ eller tidsbesparingar! Genom att börja med och säkerställa en snabb vinst, som gör en inverkan på företaget, hjälper inte bara att bygga en grund för people analytics inom ditt företag, det ökar också dina chanser att få en större budget för dina PA-projekt i framtiden. Genom att prioritera ditt People Analytics-projekt kan du identifiera var dina snabba vinster ligger och hur du kan få störst effekt med minst ansträngning.

Vi har nu fastställt att det är bäst att börja med en affärsutmaning snarare än en mängd med data, men hur pålitlig är egentligen din data? Här fastnar många analysprojekt. Du måste kunna lita på dina uppgifter – du kan till och med bli utmanad till att försvara dem – och naturligtvis måste din data vara specifik för det affärsproblem du försöker lösa. Samtidigt, var inte besatt av att det måste vara perfekt. Datainsamling och behandling av denna kommer oundvikligen att vara den svåraste delen av hela processen, men data i sig har inget värde utan analys, och var inte rädd för att be om hjälp!

  1. Analys är en lagsport

Dags att bli kompis med analytiker inom finans, marknadsföring och IT. På riktigt! Deras erfarenheter av att samla in, behandla och analysera data kommer att vara en ovärderlig tillgång och ge dig ett stort försprång. Om du vill lösa affärsproblem behöver du dessutom tillgång till mer än bara HR-data. Var inte rädd för att lämna HR-bubblan, det finns mycket att lära från andra områdens analyser!

Ett par avslutande ord…

HR som vi känner till det förändras och de färdigheter som krävs av HR-personal utvecklas i takt med detta. Även om ökandet av People Analytics inte innebär att all personal inom HR behöver utveckla sina kunskaper likt en datavetare eller statistiker, bör de ha de datakunskaper som krävs för att kunna förmedla de positiva fördelarna med analysprojekt.

HR-proffs bör med andra ord se till att regelbundet öka sina kunskaper; kontinuerligt lärande är nyckeln till framtidens HR!